Téma školy: „NA KŘÍDLECH VÁŽKY POZNÁVÁME SVĚT“
Naše téma se zaměřuje na užší sepětí s přírodou, na zkvalitnění vztahů jak dětí mezi sebou, tak vztahů k dospělým i k okolnímu světu, na uvědomění si vlastních hodnot a možností, na pochopení, že zdraví je prioritní hodnotou.
Děti se budou učit:
- rozumět holistickému pojetí zdraví, pojmům podpory zdraví
- uvědomovat si, že zdraví je prioritní hodnotou
- řešit problémy a rozumět jim
- mít odpovědnost za vlastní chování a způsob života
- posilovat duševní odolnost
- ovládat dovednost komunikace a spolupráce
- spolupodílet se na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech
Výchovně vzdělávací práci jsme rozdělily do tří let. Název hlavního tématu i podtémat zůstávají, pouze kompetence si budeme vybírat dle aktuální potřeby.
Názvy tematických částí jsou pouze orientační - děti s učitelkami si stanoví název dle vlastního přání v diskusním kruhu.
Podtémata:
Charakteristika podtématu:
Hlavním úkolem je začlenění nových dětí do kolektivu, postupné přizpůsobování se novému režimu. Poznávat nové kamarády, zaměstnance a prostředí a okolí mateřské školy. Pečovat o svou hygienu, samostatně zvládat pravidelné denníúkony. Poznávat sebe, učit se vyjadřovat. Přijímat zdravou stravu.
Kompetence, ke kterým směřujeme:
- Má základní poznatky o lidském těle a jeho hlavních funkcích.
- Uvědomuje si, že lidé jsou různí a liší se podle řady znaků
- Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte.
- Má vytvořeny základní návyky sebeobsluhy a hygieny.
- Dovede označit svoje potřeby a přizpůsobit jim svoje chování
- Umí vyjádřit, co se mu líbí, co ne a vysvětlit proč.
- Poznáváním sebe sama vytváří pravdivý obraz o sobě, o své identitě, vlastnostech, sklonech a schopnostech.
- Má zvnitřnělou potřebu řádu, aktivně se podílí na tvorbě pravidel
- Dovede zvládnout jednoduché zátěže a překážky.
- Chápe, že svým chováním a skutky nemá omezovat druhého, dbá pravidel soužití.
Návrhy tématických částí:
1. tematická část: Poznávám sebe
(poznatky o svém těle, vlastnostech, schopnostech, možnostech, potřebách)
2. tematická část: Lidé kolem mě
(seznámení dětí s odlišností jedinců, přístupu k odlišnostem, vzájemné soužití, respektování)
3. tematická část: Pravidla musí být
(vytvoření základních návyků, spoluvytváření pravidel třídy, dodržování pravidel)
Charakteristika podtématu:
Založit povědomí o světě a jeho fungování, o vlivu člověka na životní prostředí. Vytvořit základy pro odpovědný vztah k nejbližšímu okolí a přírodě. Události spojené s přírodními ději a společenskými jevy, zaměřené na poznávání jejich podstaty i dopadů na prostředí a obyvatele, kteří v něm žijí. Ovládat city a emoce, porozumět druhým.
Kompetence, ke kterým směřujeme:
- Rozlišuje lidské aktivity na ty, které mohou zdraví člověka, přírody podporovat a ty, které mohou zdraví poškozovat.
- Vnímá, že všechno na světě má vztah ke zdraví, buď ho podporuje, nebo poškozuje.
- Podporuje konkrétními činnostmi vlastní zdraví i zdraví ostatních, přírody.
- Snaží se ovládat intenzitu emocí, které by škodily jemu nebo okolí.
- Chápe, že lidé mají různé pocity, emoce a city, dovede je rozpoznávat a pojmenovat.
- Komunikuje, dokáže se dohodnout i v případě problémové situace.
- U druhých respektuje a toleruje potřeby a individuálně odlišné způsoby jejich uspokojování.
- Prožívá vztah k přírodě, sounáležitost s přírodou živou i neživou.
- Ochraňuje přírodu, cítí k ní odpovědnost a úmyslně ji nepoškozuje.
Návrhy tématických částí:
1. tematická část: V souladu s přírodou
(pozorování změn v přírodě, ekosystémů, ochrana přírody, pozorování ukládání přírody do zimního spánku, poznáváme přírodu všemi smysly…)
2. tematická část: Emoce k člověku patří
(pojmenovávání a ovládání emocí, rozpoznávání nálad, vcítění se do druhého)
3. tematická část: Podporujeme přírodu
(co všechno ovlivňuje zdraví přírody, jak člověk poškozuje přírodu, jak můžeme přírodě pomoci)
Charakteristika podtématu:
Naplňovat potřeby fyziologického rozvoje dětského organismu, pohybu a aktivity. Vést děti k rozvoji tělesných a pohybových funkcí, motorických dovedností, koordinaci a zdatnosti. Vést dětí ke zdravotním životním postojům. Učit děti vážit si života a zdraví, pečovat o ně, upevňovat hygienické návyky a prostřednictvím pohybové aktivity dosáhnout duševní pohody a rovnováhy.
Kompetence, ke kterým směřujeme:
- Vnímá, že člověk může mít potíže se zdravím tělesným, ale i duševním a tyto potíže spolu mohou souviset.
- Rozumí tomu, že způsob, jakým se člověk chová a žije, má vliv, špatný nebo dobrý, na jeho zdraví.
- Má vytvořenou představu o pojmu závislost a o věcech, které ničí zdraví a zkracují život člověka.
- Rozlišuje dobro a zlo a dovede obě etické kategorie vidět ve vztahu ke zdraví.
- Chápe, že zdraví není samozřejmost a musí je chránit
- Chápe, že když je člověk nemocen (krátkodobě, dlouhodobě, akutně, chronicky), nemůže dělat řadu věcí, které dělá rád a které patří k jeho životu.
- Má vytvořenou představu o správné životosprávě.
- Nemá obavu ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života.
- Odhaduje rizika ohrožující jeho zdraví a bezpečnost.
- Chápe, že tělesná aktivita, zdravá výživa, spánek a odpočinek přispívají k dobré náladě a spokojenosti
Návrhy tématických částí:
1. tematická část: Co nám škodí
(jak se starat o své zdraví, co ho ohrožuje, pojem závislost, jeho nebezpečnost)
(správná životospráva, podpora vlastního zdraví i zdraví ostatních)
3. tematická část: Když tělo stůně
(souvislosti mezi fyzickým a duševním zdravím, co nemohu dělat, když jsem nemocen)
Charakteristika podtématu:
Podporovat utváření vzájemných vztahů mezi dětmi a dospělými i dětmi navzájem. Podporovat a obohacovat komunikaci a posilovat kultivaci a sociální dovednosti dětí. Spolupráce a podpora.
Kompetence, ke kterým směřujeme:
- V běžných životních situacích předvídá následky a přijímá důsledky svých činů, svého chování.
- Dovede požádat o pomoc, když je v nouzi.
- Má vytvořené základní návyky společenského chování.
- Dovede se vyjádřit a domluvit s dětmi i dospělými.
- Je schopno elementární spolupráce ve dvojici, ve skupině dětí.
- Chová se vstřícně a nabízí pomoc tam, kde je třeba.
- Uvědomuje si, že svým chováním může spoluvytvářet prostředí pohody.
- Prožívá vztah k lidem, sounáležitost s různými společenstvími.
- Zvládá jednoduché činnosti v péči o nejbližší prostředí a potřeby druhých.
- Uvědomuje si, že každý má nějaká práva a povinnosti.
Návrhy tématických částí:
1. tematická část: Pomůžeš mi?(vzájemná pomoc, sdělování pocitů, vyjadřování, spolupráce)
2. tematická část: Nejsem na světě sám
(starost o sebe a o druhé, poznávání různých národů, slavnosti)
3. tematická část: Umím se chovat
(sebeobsluha a samostatnost, komunikace, respektování pravidel)
Charakteristika podtématu:
Řešení problémových situací, podpora zvídavosti a poznávání skutečnosti.
Kompetence, ke kterým směřujeme:
- Má zájem pochopit jevy kolem sebe v jejich souvislostech, dovede se ptát.
- Je zvídavé, má touhu poznávat.
- Ví, že když řešení problémů přesahuje jeho síly, má se obrátit o pomoc na osobu ze svého nejbližšího okolí.
- Rozvíjí své poznávací funkce a dovednosti.
- K problémům přistupuje aktivně, organizuje své činnosti, nečeká, že jeho problémy bude řešit někdo jiný.
- Řeší jednoduché problémy, má představu o tom, že většinu problémů může řešit více způsoby.
- Dovede vyvinout úsilí, pokud chápe smysl své činnosti, vytrvá u ní, dokončuje ji.
- Dovede sdělovat události a příhody, které se mu staly.
- Je ochotno vysvětlovat svůj názor i naslouchat druhým.
- Chce poznávat své okolí, svět.
- Má zájem pochopit jevy kolem sebe, ptá se.
Návrhy tématických částí:
1. tematická část: Učíme se řešit problémy (3/2, 3/5, 3/6)(učíme se sami řešit své problémy, zvládat jednoduché zátěže a překážky)
2. tematická část: Hledáme odpovědi na otázky (1/5, 3/1, 7/1, 7/6)
(podpora zvídavosti a poznávání vlastností věcí a jevů, přírody, světa)
3. tematická část: Kdo chce, ten může (3/3, 4/5, 5/5, 6/2)
(vytrvat u činnosti, umět se k ní vrátit, dokončit ji, rozvíjet a posilovat nabyté vědomosti ze všech oblastí, rozvoj komunikačních schopností)
Uplatňování forem práce, metody vzdělávací práce:
- prožitkové a kooperativní učení hrou a činnostmi, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporují zvídavost a potřebu objevovat, učební aktivity by měly probíhat především formou nezávazné hry na základě zájmu a vlastní volby;
- situační učení, založené na vytváření a užívání situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí;
- spontánní sociální učení, založené na principu přirozené nápodoby při všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne v mateřské škole vyskytnou a jsou k nápodobě a přijímání vhodné;
- činnosti spontánní i řízené odpovídající potřebám a možnostem předškolního dítěte;
- didakticky zacílená činnost, která je pedagogem přímo nebo nepřímo motivována a v níž je zastoupeno spontánní a záměrné (cílené, plánované) učení;
- integrovaný přístup,tzn.,že vzdělávání by mělo probíhat na základě integrovaných bloků, které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích.
exkurze
vycházky
experiment
komunitní kruh
tvořivá dramatika
využití situací
řízené individuální činnosti
řízené skupinové činnosti
převládají spontánní činnosti nad řízenými